Puoluevaltuuskunta Vantaalla 30.11.2013
Arvoisa puolevaltuuskunta ja muut läsnäolijat,

Arkeni pyörii nuorten keskellä, sillä opetan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa nuorille liiketaloutta. Nyt kun rakennepaperi eilen julkistettiin, pistää sieltä erityisesti kohta ”supistetaan 2. asteen koulutusverkkoa” silmään. Ensimmäinen ajatus oli: Kuinka sitä enää vodaan supistaa? Jo nyt mennään ainakin meillä Kaakossa pienen pienillä lähiopetusresursseilla, joita haastaa oppilaiden eritystarpeiden kasvu vuosittain. Yritän katsoa tulevaisuuten miettien mitä käy meidän pienen Suomemme, onko kansalaisilla enää todellisia ammattilaisia turvana? Kuinka voimme turvata sen, että saadaan nuorille tarvittava ammattitaito opetettua?
Ja mikäli supistaminen on aivan fyysistä, haluaisin muistuttaa, että esimerkiksi meidän oppilaitokseen tulee opiskelijat Porvoon, Kouvolan ja Venäjän rajan sisään jäävän alueen sisältä. Jo nyt monella on yli tunti , puolitoista tai kaksi, suuntaansa koulumatka. Sama tilanne on jo monessa kunnassa ja maakunnassa? Jos se tuosta vielä pitenee, pitää olla motivaatio suuri, että saa opiskelijat paikalle. Etenkin kun lähiopetuksen vähenemisen myötä päivät ovat välillä kovin lyhyitä. Kun siirrytään suurista kaupungeista pieniin, ei ole enää mitä yhdistää. Ja kun tähän lisätään vielä huonot julkisen liikenteen yhteydet, voitte olla varmoja, ettei se ainakaan lisää opiskelijoiden intoa siirtyä koulun penkille. Tämä Vantaan lukion malli on toimiva täällä, ei enää meillä.
Nyt myös, niin hyvä kuin uusi rahoitustapa onkin, tulee muutamia kysymyksiä siitä, miten kasvava erityisopiskelijoiden määrä – missä asemassa he ovat? Velvotetaanko oppilaitokset siihen, että myös he täyttävät tutkinnon perusteet kuten muut? Miten pystymme siihen samalla kun rahoitus vähenee? Toivon todella konkreettisia työkaluja. Nämä voivat mennä pahasti ristiin nuorisotakuun kanssa.
Säästöt ja rakennemuutokset ovat tarpeen, mutta nyt niin kuntien sisällä kuin valtakunnallisesti kouluja ja opetusta rokotetaan kovalla kädellä. Toivon malttia ja kauaskantoisia päätöksiä kun yksityiskohdista sovitaan. Niin siellä Arkadialla kuin jok’ikisessä valtuustosalissakin. Pahimpana ajatuksena on, että voimmeko kohta enää opettaa muille kuinka opetetaan jos meillä itselläkään ei rakenteet ole kunnossa?

Ville Niinistön vastaus:
Näitä toimenpiteitä tullaan tekemään enemmän suurissa kaupungiessa joissa supistamisvaraa on, sekä jossain määrin lukioiden ja ammatillisen opetuksen yhteistyön lisäämisessä. On tiedostettu, ettei pienillä paikkakunnilla enää supistusvaraa ole.