Valtiovarainministeriö on luvannut Haminalle kauan odotetun ohikulkutien rakennukseen rahat vihdoin. Tietä on odotettu pitkään, sillä raskas liikenne menee läpi kaupungin keskustan seiskatietä sataman ja rajan väliä. Ajoittain raja ruuhkautuu ja rekkajonot tukkivat kymmenien kilometrien matkalta tien aiheuttaen vakavia vaaratilanteita ja tukoksia jopa pelastushenkilökunnan läpi menoon. Koululaiset ylittävät tien rekkojen keskellä, eikä harvinaista ole etenkään talviaikaan nähdä rekan hajonneen tielle tukkien koko liikenteen kilometrien matkalta. Vaikka jotkut pelkäävät tien vievän matkustajavirrat pois keskustastamme, on vielä tärkeämpää että se todella vie raskaan liikenteen pois täältä. Kyllä kaunis kaupunkimme houkuttelee ihmiset tänne ohitustiestä huolimatta.

Em. rahoitus on vaarassa jäädä nyt rataliikenteen uudistusten alle. Tärkeää on ilmastomuutosta vastaan taistellessa että turhat lennot saadaan siirrettyä raideliikenteeseen, sitä ei kiistä kukaan, ja varat myös ratojen kehittämiseen on löydyttävä, mutta emme voi laittaa kaikkia investointeja yhteen maakuntaan. Toivonpa, että olemassa olevaa rataverkkoa hyödynnetään täydellä teholla, ja kunnostustöihin varataan tarpeeksi varoja, kuitenkaan kumipyörien tuomia turvallisuusriskejä, niiden parantamiseksi tarvittavia investointeja unohtamatta.

Paras ratkaisu olisi todellakin rantarata jota niin kauan olemme toivoneet. Mutta sen toteutuminen ei tässä talouden tilanteessa ole valitettavasti realistista. Pikkuhiljaa on tavaraliikenne saatava kumipyöriltä rataliikenteeseen, ja rantarata tulee olemaan toteutuessaan pelastus sille. Kuitenkaan emme ole nyt vaatimassa Kaakonkulmalla muutosta budjettiin että kaikki miljoonat pistettäisiin rantarataamme muiden investointien uhalla. Vaadimme vain, että saamme pitää ohitustiemme, joka on niin tärkeä – ei vain turvallisuutemme, mutta myös elinkeinoelämämme, palvelualamme ja teollisuutemme kehitykselle.

Pääkaupunkiseudulla raideliikenne ja julkisten kulkuvälineiden käytön helppous on arkipäivää. Maakunnissa kehitys on hitaampaa, ja sitä odotellessa tarvitsemme apua myös nykyisten käytäntöjen ylläpitoon ja turvallisuuden lisäämiseen.